La República, un model d'estat i una forma de viure i sentir
Membre de la comissió de política local d’ICV Mollet
uns dies vaig anar a la biblioteca de Can Mulà, i em vaig trobar amb una petita exposició d’un treball que havien fet els alumnes de 4t d’ESO de l’INS Gallecs, amb motiu del Dia Internacional de la Dona d’enguany, sobre les mestres de la República.
El treball que se’ls havia proposat era la representació, amb total llibertat creativa, d’una mestra republicana i expressar, en les diferents parts del cos, el que sent i el que viu.
Em va semblar una fantàstica idea per analitzar el que va ser la República, els seus valors, les seves importants aportacions... i encara em satisfà més el fet de que els alumnes tinguessin una enorme implicació en el treball i una identificació amb la figura de la mestra republicana. Han descobert un model de dona que trencava amb el paper assignat a l’època i representava l’ideal de llibertat en les seves relacions personals.
Certament, durant la II República, l’escola i l’educació va ser un dels valors més importants. Les mestres van jugar un paper molt important. Van participar de manera compromesa i valent en el desenvolupament d’un projecte educatiu. Van ser les responsables de la construcció i difusió d’una nova identitat ciutadana educant als seus alumnes en els valors republicans de la igualtat, la llibertat i la solidaritat a través de la transmissió de continguts però també amb el seu exemple personal.
Es va donar una reforma en l’educació. Aquesta va esdevenir laica, pública, gratuïta. Es va apostar per nous mètodes pedagògics que estimulaven molt més els alumnes. Es van fer campanyes d’escolarització, es va impulsar l’educació activa i sobretot es va implantar la coeducació; era la primera vegada que les nenes tenien accés a una educació de totes les matèries i destinada a la seva formació intel·lectual i cultural.
Fa 87 anys que es va proclamar la república, el 14 d’abril de 1931. Aquell projecte democràtic i modernitzador va despertar moltes expectatives que, en gran mesura, alguns elements segueixen tenint avui plena validesa.
L’actual situació de necessitat de millora de la democràcia, de la lluita pels drets socials, econòmics i polítics, ens és molt necessari fer memòria de la vigència dels valors republicans de llibertat, igualtat i fraternitat per guiar l’acció política per una societat més justa i igualitària.