La proposta de la vallesana QEV Technologies, prioritària per reindustrialitzar Nissan

Amb seu al polígon del Circuit, lidera un consorci sobre mobilitat elèctrica

Economia

La proposta de la vallesana QEV Technologies, prioritària per reindustrialitzar Nissan
La proposta de la vallesana QEV Technologies, prioritària per reindustrialitzar Nissan

Nissan va acabar a final d'any la producció de vehicles a Catalunya amb el muntatge de l'última pick-up a la planta de la Zona Franca. El fabricant japonès posava fi així a més de 40 anys d'història a Catalunya, on tenia tres plantes de producció: Montcada i Reixac, Sant Andreu de la Barca i Zona Franca.

Des que es va conèixer la decisió de Nissan d'abandonar la producció a Catalunya, es van activar els mecanismes per garantir la reindustrialització de l'empresa durant aquest mateix any. Durant molts mesos, el fabricant xinès de cotxes GWM va ser el candidat amb més números d'ocupar les instal·lacions de Nissan, però a mitjans de desembre van renunciar-hi perquè, segons deien, les dimensions de la planta no encaixaven amb els seus plans d'expansió. Va ser aleshores quan va prendre força l'opció de convertir les instal·lacions de Nissan en una fàbrica multimarca de projectes més petits.

La idea és dividir l'espai disponible entre el hub d'electromobilitat D-Hub i altres empreses, com el projecte de manteniment de vehicles blindats militars de Tess Defence i iniciatives logístiques com les que ha presentat Goodman o Merlín Properties juntament amb el port. Amb tot, el projecte principal seria el hub d'electromobilitat D-Hub, un consorci d'empreses de descarbonització liderat per la firma de Montmeló QEV Technologies, que s'enduria bona part dels metres quadrats de les instal·lacions i que compartiria, probablement, amb alguna empresa logística.

El projecte de la firma montmelonina preveu recuperar marques com Ebro, que en el passat va donar nom a vehicles de la planta de Motor Ibérica –que precisament compraria Nissan–, i d'Hispano Suiza. També preveu llançar una nova marca de vehicles per al repartiment d'última milla, i combinaria la producció de models elèctrics propis amb la implantació d'una línia de fabricació sota llicència, dissenyada per multiplicar el volum de producció industrial fabricant vehicles per a una desena de marques.

A més, el projecte també vol continuar amb la producció d'algunes de les línies que ja té Nissan amb una nova marca i allotjar altres projectes capdavanters, com la fabricació de vehicles lleugers i microcar, la implantació d'un centre d'homologació i certificació de bateries, i la posada en marxa de la fabricació de piles d'hidrogen i d'intercanviadors de bateries per a micromobilitat.

Des del desembre, la mesa de reindustrialització manté la proposta que lidera QEV Technologies com a prioritària, però demana "garanties" d'ocupació i inversió per conèixer la magnitud real del projecte i valorar si calen altres propostes per ocupar tot l'espai. En aquest sentit, D-Hub preveu donar feina a tots els treballadors de Nissan acomiadats –prop de 1.400–, i anar més enllà, fins al punt de crear fins a 4.000 llocs de treball en 5 anys. També preveu mobilitzar 800 milions d'euros d'inversió captada a través de fons de capital risc i espera rebre entre 150 i 200 milions d'euros d'ajuts públics.

La mesa de reindustrialització reclama al hub que, abans d'adjudicar-li el projecte, constitueixi una societat i tingui un equip directiu, i li exigeix que tingui vies de finançament de bancs de primer nivell, plans comercial, d'inversió i d'ampliacions de capital, i cartes de compromís per part dels inversors.

Un pas important

El conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent, subratllava fa uns dies que l'aval de la mesa al projecte d'electromobilitat liderat per QEV és "una molt bona notícia". "Treballem perquè culmini amb èxit el procés de reindustrialització, i això implica garantir els llocs de treball i fomentar projectes amb valor afegit". La pròxima reunió de la comissió està previst que se celebri el 21 de gener, quan s'entrarà més a fons en les concrecions del projecte abans de donar-hi el vistiplau, probablement al febrer.

'Hub' de mobilitat sostenible al Vallès

QEV Technologies ha desenvolupat fins ara vehicles elèctrics centrats sobretot en la competició esportiva. De fet, va ser una de les firmes impulsores de la Fórmula E i competeix a l'Extreme-E. Tot i que també ha desenvolupat models de vehicles elèctrics per a tercers, com Cupra o Hipsano Suiza, així com autobusos i vehicles de mercaderies. Al febrer té previst presentar la seva pròpia marca de vehicles elèctrics.

Segons explicava el director general, Joan Orús, durant el Dia de la Cambra, en cas que la reindustrialització de Nissan no acabés en mans d'aquest hub de mobilitat sostenible, QEV Techologies no descartaria impulsar igualment el seu projecte al Vallès Oriental aprofitant el dinamisme del Circuit de Catalunya.

Edicions locals