El molletà Xavier Clavijo dissenya el cartell de 'La mort de Guillem'

El dissenyador molletà ha representat la violència de la punyalada amb la tipografia i el dol de la família amb el fons blanc del pòster

Cultura

El molletà Xavier Clavijo dissenya el cartell de 'La mort de Guillem'
El molletà Xavier Clavijo dissenya el cartell de 'La mort de Guillem' | Xavier Clavijo

El dissenyador molletà Xavier Clavijo (cal42.cat) ha estat l'autor del cartell de la pel·lícula La mort de Guillem, que gira entorn de l'assassinat del Guillem Agulló el 1993, i que ha estat dirigida per Carlos Marques-Marcet i produïda per Batabat (de la cooperativa Som*), Lastor Media i SUICAfilms en coproducció amb À Punt i Televisió de Catalunya.

La participació de Clavijo en el projecte va arrencar fa uns anys, quan Batabat li va encarregar crear la imatge de la campanya La lluita continua, de la qual ha acabat sorgint el documental, així com un llibre –Guillem, de Núria Cadenas–. Arran d'aquella primera col·laboració, Batabat va tornar a comptar amb Clavijo, en aquest cas per dissenyar el pòster de La mort de Guillem.

D'entrada, sobre el film, Clavijo assegura que li va "agradar molt" i que "és una història amb la qual simpatitzo bastant, és una gran injustícia el que van fer amb aquest noi". També considera que "és un documental que va directament als sentiments", que "comunica el dolor d'aquesta família" i que "és tot molt contingut, perquè els protagonistes sovint demostren una serenitat molt bèstia, però veus que per dintre estan desfets".
Pel que fa al disseny, explica que ha intentat mostrar "la ràbia i el dol que sent la família" arran del fatal succés, tenint en compte que "la pel·lícula està més centrada en la família que no pas en ell".
De la tipografia del títol del documental apunta que simbolitza "les punyalades, violentes i punyents", i afegeix  que tot plegat té una connotació nipona: "A mi m'agrada el minimalisme japonès, i tot aquest blanc és un símbol de dol en el codi japonès".

Un pòster desequilibrat

El dissenyador molletà també ha volgut portar al pòster el desequilibri que ha trobat en el film. El fotograma escollit per il·lustrar el documental –en què es representa als pares del Guillem mentre esperen al tanatori per reconèixer el seu fill– va atraure Clavijo pel seu enquadrament, on l'acció té lloc exclusivament al marge inferior dret de la imatge. Aquesta presa va en la línia del que es pot percebre al llargmetratge, en el qual, en paraules de Clavijo, "hi ha un desequilibri molt bèstia a la pel·lícula per com queda la família totalment desfeta i desequilibrada després de la mort del seu fill".

Aquest desequilibri també l'ha volgut plasmar a les lletres, que "intenten tenir una harmonia, però hi ha un desnivell entre tipografies. N'hi ha algunes molt petites i d'altres molt grans".

En definitiva, Clavijo assegura que "tot el cartell és bastant desequilibrat, fins i tot amb els crèdits: vaig optar per posar-los a l'esquerra, que no és gaire convencional".

Estrena a la televisió el 2 d'octubre

El film s'estrenarà a la televisió el divendres 2 d'octubre en prime time i de manera simultània a TV3, À Punt i IB3. L'estrena oficial, però, va tenir lloc el passat 24 d'agost a la secció Premiere del 23è Festival de Málaga. La pel·lícula narra la història del dol dels pares de Guillem Agulló, un jove antifeixista i independentista assassinat per un grup d'ultradreta fa 27 anys. Destrossats, els seus pares han lluitat perquè no es manipuli l’assassinat i per a reivindicar la memòria del seu fill. La lluita ha esdevingut un camí ple d’obstacles, d’amenaces i d’una guerra mediàtica bruta que ha dificultat el procés de dol per la mort d’un fill que ha esdevingut, sense buscar-ho, el símbol d’una causa.

Edicions locals