Estudies o treballes? La Formació Professional Dual, una opció de futur

La iniciativa xarxa d’ambaixadors de l’FP Dual presenta a Mollet el sistema de Formació Dual a alumnes de 4t d’ESO

Economia

Jordi explicant la seva experiència en la Formació Dual
Jordi explicant la seva experiència en la Formació Dual

Mollet del Vallès

Estudiar un ofici i treballar-hi a l'hora. Aquest és el model de la Formació Professional Dual que el dimarts s'ha presentat en una jornada informativa de la xarxa d'ambaixadors de l'FP Dual, 'Somos FP Dual', al Centre d'Estudis de Mollet.

En el marc de la Setmana Europea de la Formació Professional, la 'Alianza para la formación dual' en la que es troba la mateixa xarxa juntament amb empreses com Lidl o la Fundació Bertelsmann, un jove que ha realitzat l'FP dual i actualment treballa com a informàtic i una jove que es troba duent a terme aquest tipus de formació han explicat la seva experiència a alumnes de 4t d'ESO.

Aquesta activitat també s'ha realitzat en 10 altres centres de Granollers, Mollet del Vallès, Parets i Caldes de Montbui. En el cas de Mollet, el dilluns es va dur a terme una jornada informativa a l'IES Mollet, que segons Enric Borràs de la Fundació Bertelsmann, és per la seva situació a l'entrada del poble un centre educatiu on les empreses demanden molts professionals i un dels instituts pioners en l'FP Dual amb el seu cicle de decolletatge.

FP: la gran estigmatitzada del sistema educatiu

"L'FP és la gran desheretada i la que té menys prestigi de cara als nens i a les seves famílies", ha explicat el cap d'estudis del Centre d'Estudis de Mollet, Pere Reyes que ha valorat molt positivament aquesta xerrada informativa perquè és una forma d'engrescar als alumnes de secundària a escollir l'FP Dual.

Segons el seu parer, tot i l'estigma "moltes empreses es tornen boges buscant perfils de treballadors més tècnics".

Per a Reyes encara hi ha una visió de què els millors treballs són aquells als que s'arriba per la universitat. "Es considera que a l'FP va aquella persona que ha fracassat", ha assenyalat Reyes.

"Molts pares van estudiar en un sistema en el qual podies anar a l'FP sense obtenir el graduat escolar", esmenta el cap d'estudis, que afegeix que l'altre gran inconvenient per donar empenta a l'FP és de tipus econòmic. "L'FP és cara si es vol fer de qualitat, i si es vol fer dual, que vol dir que s'estudia mentre es treballa i cobra, resulta un cost molt important pels governs que hi han d'invertir", ha conclòs.

Un país sense professionals

Per la seva banda, Enric Borràs ha comentat que a Espanya "menys del 30% dels alumnes fan FP". Aquesta xifra, molt baixa en comparació a països veïns, contrasta amb un nombre molt alt de joves universitaris i de joves sense cap formació.

També és preocupant el cas de l'FP Dual ja que segons dades de l'OCDE, a Espanya només l'1% dels estudiants d'FP realitza aquest tipus de formació.

Si ho comparem amb Alemanya, les diferències són contundents: el 31% dels matriculats a FP ho fa en un sistema dual.

Es tracta d'un canvi de cultura. "Les empreses deien, 'jo pel mateix tinc un universitari'", ha afirmat Borràs. "L'avantatge de l'FP dual per una empresa és agafar una persona molt més jove a la que pot formar segons les seves necessitats. Un universitari fins als 25 anys no entra a la carrera professional", ha afegit Borràs.

Pels estudiants, escollir aquest tipus de formació suposa una millora en les expectatives laborals.

"Amb l'FP Dual en general un 75% troba feina. En alguns cicles duals com en els relacionats en el món industrial, l'ocupació és del 100%", ha afirmat Borràs. "De cada 10 alumnes que comencen l'FP Dual, set entren a treballar directament, dos s'encaminen a estudis universitaris i d'aquest un restant no en tenim dades perquè el sistema no és perfecte" ha conclòs  el de la Fundació Bertelsmann.

Edicions locals